berglejonets

Alla inlägg under september 2012

Av Pia Zetterström - 24 september 2012 12:10

Igår bar det av till Uppsala för mig och Bikka.

Start i Lydnadsklass 2 stod på schemat och jag var sjukligt nervös vid frukostbordet.

Träningen dagen innan hade gått riktigt bra och Bikka var taggad.


Det var 9 st i klassen och vi drog startnummer 3. Det kändes bra, inte så lång väntan men inte först.

Blev väldigt nöjd när Bikka låg kvar helt oberörd ca 20 sekunder in på platsliggningen, då hund nummer 2 tog sats och sprang fort och glatt förbi Bikkas nos med ca 20 cm och fram till hund nummer 4. Alltså hundarna på Bikkas båda sidor sprang och lekte....men Bikka låg kvar så fint :)

Vi fick ju självklart gå och lägga om men nu tyckte nog Bikka att det blev lite för rörigt...hon låg ju stilla och fint i sina 3 minuter men hon pep ganska mycket= avdrag


Väl inne på lydnadsplanen igen så var Bikka supertaggad och ville verkligen visa vad hon kunde.

Jag fick tänka på att vara mycket noga och tydlig i mina kommandon, då jag märkte att hon gärna ville visa att hon visste vad hon skulle göra, så hon ville gärna tjuvstarta.

Hon lyssande bra och behöll energin trots att hon inte fick starta när hon själv tyckte ;) och hon hade samma härliga energi ut från lydnadsplanen när vi var färdiga.

Bikka gick riktigt bra och det kändes verkligen kanon, så jag blev faktiskt lite förvånad när poängen visade 162p.

Sen fick jag veta att detta är en av Sveriges hårdaste domare, så då kändes det genast riktigt bra och jag är extremt glad för att det resulterade i ett förstapris!!!!


Har inte bestämt om jag ska försöka ta ett LP eller om jag ska träna direkt för klass 3. Visst vill jag ha ett LP men samtidigt extremt sugen att träna ordentligt för treans moment ;))))

Bikka är ju 6 år gammal och hon blir ju inte yngre och hon ska snart även börja löpa.


Mitt lilla   


Av Pia Zetterström - 13 september 2012 11:10

Hade ett jättefint träningspass på klubben i Tisdags.

Bikka gick riktigt bra, så det var kul.

Behöver sätta lite mer krav på henne i det fria följet. Hon tycker det är riktigt kul med det men samtidigt är hon lite nyfiken och vill titta till lite på andra = jag är inte lika intressant ;)


Igårkväll träffade jag Mariah för att få hjälp med apportering.

Som jag skrivit innan så tycker ju jag att det är så otroligt svårt att lära in det.

Det Mariah visade mig igår var en riktig AHA upplevelse, det till och med SÅG roligt ut ;))

Sen passade jag självklart på att fråga om det fria följet och Mariah satte verkligen pricken över i:et när hon beskrev vad som brukar bli fel i träningen och hur hundar då reagerar.

Än en gång blev det en AHA upplevelse ;))


TACK MARIAH OCH REDO FÖR KANON HJÄLP!!!!


Naturligtvis hem och träna apportering ;)

Både Bikka och Tjarre jobbade på med mycket stor glädje...Vilken fröjd ;))

Av Pia Zetterström - 10 september 2012 11:18

Nu har Bikka och jag äntligen debuterat i lydnadsklass 2 och det var såååååå nära att vi fick ett första pris :)


Jag är jättenöjd med resultet, vi fick 154 p.

160 poäng behövs för ett förstapris.

Dessutom blev vi tvåa av sex st och fick kliva upp på pallen ;))


Det viktigaste var att se hur väl momenten satt på tävling. Att gträna är ju en sak, att tävla är en helt annan. Jag är jätte glad att kunna konstatera att rutan gick bra 8 p, fjärren också 9 p samt apporteringen 8,5p.

 Det var dessa moment som jag verkligen ville ha ett kvitto på hur det fungerade ute på tävlingsbanan.

Sen var ju hindret inget jag tänkte kunde bli svårt, så jag blev nog lite nonchig där och vad hände....Jo, Bikka sprang på sidan om och där nollade vi det momentet.....:)

Man lär sig alltid något nytt ;))


Dagen bjöd på en supermysig höstdag på en mysig plats vid namn Jägarhyddan utanför Rimbo.

Många trevliga tävlande samt välkomnande arrangör. Trevligt med en sån dag ;)


Bikka och jag hade en mysig dag tillsammans och Bikka tyckte det var jätte kul att tävla. Det var ju ett tag sen ;))

Väl hemma somnade Bikka låg som en kringla resten av kvällen. Hon var nöjd!!!


Nu är det bara att ladda om för komma tävlingar och det ska bli riktigt kul!!


Här är en bild på Bikka efter avslutad tävling.


 

Ovido - Quiz & Flashcards