berglejonets

Alla inlägg under september 2015

Av Pia Zetterström - 29 september 2015 17:17

Berglejonets Jump In The Fire "Hevi" bor i Finland.
Hon är väldigt spår intresserad och tränar viltspår med sikte på att tävla med husse Lasse.
Hevi är lika som sina syskon och har mycket energi :)

Här är några bilder på henne och Lasse :)

Av Pia Zetterström - 29 september 2015 11:46

Berglejonets I Hunt Alone jobbar på med matte Siv
Nyss gick de en bruks kurs med spårinriktning och har planer på att starta appellen nästa år.
Förra helgen blev det en Lydnadsklass 1 start för dem som resulterade i 131 p och de fick en bra känsla fick de med sig.
Jag och Siv träffades även på Kenth Svartbergs föreläsning om belöningar som ska kunna hålla även under tävling.
Vi hade en riktigt trevlig kväll och lite nya tankar fick vi med oss hem.

Berglejonets Into The Fire "Zeddi" sprang Hundlöpet tillsammans med husse Fritz förra helgen, och placerade sig som nr 16 av drygt 400 startande hundar.
En riktigt bra prestation!!

Berglejonets Jawbreaker har gjort debut på utställning och nu går han på två olika brukskurser med husse Joakim.
Casper är en enormt energisk grabb och det kommer bli riktigt bra när de två hittar sin gren. De har fastnat för sök och rapport, vi får se vad det landar i.

Berglejonets King Of The Sun utbildar sig till eftersökshund på björn tillsammans med husse Sveinung i Norge, och han har redan fått träffa en skjuten björn.
Han visar bra intresse och är en modig liten grabb.

Berglejonets Keelhauled har gjort entré i utställningsringen och blivit BIR-valp båda gångerna. I Söndags blev han dessutom Best In Show 4 bland totalt 30-40 valpar :)
Grattis Lena och Jocke!
Deras valpkurs slutar nu och snart börjar de på Noseworkkurs :)





Det är sån glädje för oss att få följa våra "valpar"

Av Pia Zetterström - 20 september 2015 00:56

Bra dag idag på Östras utställning.
Lukas bästa hane och BIR o h BIS3
Tjarre bästa tik och BIM
Socka 2:a bästa tik och CERT
Mira 3:a bästa tik
Sisko BIM valp

Även vår uppfödargrupp blev Bästa grupp och BIS1

Det kunde inte gå så mycket bättre :)

Utöver våra hundar så blev två Berglejonets hundar:
Ferro BIR valp och BIS3
Casper VG

En riktigt lyckad dag!!
Och vilken rosettskörd vi fick med oss hem :)

Av Pia Zetterström - 10 september 2015 12:51

Här hemma tränas det för fullt nu.

Med en valp i huset så blir det såklart ofta o h mkt valp träning och det är ju så kul.
Att se en valp lära sig både nya saker och inte minst att "lära sig att lära" är så tillfredsställande, att se glädjen och förhoppningen att vi ska göra något kul tillsammans.
Sen skapar såklart detta oerhört starka band!!

Socka har utvecklats riktig mkt senaste tiden.
En paus (semester) från träning när vi hade valpkullen, då vi såklart hade mindre tid för träning har gjort henne gott.
All har fått smälta in och mogna och nu har hon varit mogen att ta nya kliv :)

Underbart att se hur hon jobbar och underbart att se viljan att jobba :)
Eftersom jag tränat henne på ett visst sätt så läser hon av mig och mitt kroppsspråk otroligt mkt och jag måste verkligen tänka mig för vad jag gör.
Hon är så etnologi så helt plötsligt i egtxplosivn platsliggning så har hon kunde Nat ställa sig upp.......ja, nu har jag kommit på att hon går på min hand. Om jag så bara har rört lite på ett pekfingret så har hon reagerat. Hon går på min hand på fjärren och jag gör en liten rörelse med handen för "stå"
Så nu måste jag ställa mig på ett lite annat sätt när det gäller platsliggning så hon lätt kan skilja på detta.....

Nu lägger vi på mycket störningsträning också.
Åker till nya platser och tränar, så lätt att missa sånt och det får man nästan alltid för lite av.
Igårkväll tränade vi på Uppsala bk och fick kommenderingsträning samt störning av nya personer och hundar.
Socka jobbade på riktigt bra och var riktigt pepp och koncentrerad :)






Ovido - Quiz & Flashcards